Kuinka sopeudut muutokseen?

16.3.2020 | Talouspaja


Korona ei iske pelkästään ihmisiin, se iskee voimakkaasti myös yrityksiin, kuten viimepäivinä olemme huomanneet. Yritykset, jotka selviävät tulevista kuukausista ja osaavat hyödyntää uutta, laajentunutta elintilaa pystyvät kasvamaan ja vahvistumaan entisestään, kun talous lähtee uuteen kasvuun loppu-/alkuvuoden aikana.

Ensin on kuitenkin selvittävä viruksen leviämistä ehkäisevien toimien vaikutuksista oman yrityksen talouteen. Pähkinänkuoressa on tärkeintä huolehtia yrityksen puskurit kuntoon ja tehdä liiketoiminnan sopeuttamissuunnitelma valmiiksi.

  1. Ennakot pois

Ennakkoveroja voi pyytää alentamaan tai poistamaan helposti muutoshakemuksella verottajan sivuilta tai soittamalla meille.

  1. Jo realisoituneisiin veroihin maksusuunnitelma

Veroviranomainen suhtautuu hyvin suopeasti maksujärjestelyihin realisoituneiden verojen, ALV:n yms. maksusuunnitelmiin. Ne voidaan jakaa esim. 12 kuukauden ajalle.

  1. Ei pakollisten kulujen karsiminen

nk. elintasokulut ovat helppo tapa karsia kuukausittaisia kuluja, kannattaa tarkoin miettiä mitä liiketoiminta todella tarvitsee pyöriäkseen tässä tilanteessa.

  1. Vakuutusmaksujen maksuaika sekä eriin jakaminen

Vakuutusyhtiöt antavat yleensä helposti 30 päivää lisää maksuaikaa vakuutusmaksuihin pelkästään soittamalla vakuutusyhtiön asiakaspalveluun. Lisäksi kannattaa jakaa maksut useampiin eriin, yleensä maksimi on 12 erää.

  1. Lainojen lyhennysvapaa

Pankit ovat aktivoituneet ja jopa itse tarjoavat lyhennysvapaita lainoihin. Tämä hoituu monesti pelkästään soittamalla omalle pankkihenkilölle.

  1. Henkilöstön lomautukset

Vaikka tuntuu ikävältä antaa henkilöstölle lomautuslappu kouraan, on se monesti elintärkeä toimenpide yrityksen selviytymisen kannalta. Lomautusilmoitus pitää pääsääntöisesti antaa työntekijälle 14 päivää ennen lomautuksen alkua. Lomautuksen syynä voi olla työn tilapäinen väheneminen, jolloin lomautusaika voi olla maksimissaan 90 päivää, tai taloudellisista ja tuotannollisista syistä, jolloin lomautus voi olla voimassa toistaiseksi.

  1. Vuokran väliaikainen alentaminen

Vuokranantajalla on tietenkin aina intressi saada koko vuokra ajallaan. Kuitenkin vuokranantajalle tulee yleensä paljon suurempi tappio, jos tila on tyhjillään vuokralaisen konkurssin seurauksena. Tämä on varsin todennäköinen tilanne tällä hetkellä koska tuskin kovin moni yritys nyt hinkuu vuokraamaan lisätilaa. Kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä vuokranantajaan ja ehdottaa esim. 50% vuokranalennusta puoleksi vuodeksi. Muista kuitenkin valmistautua perustelemaan ehdotuksesi hyvin koska käytännössä ehdotat vuokranantajalle paljon pienempiä tuottoja tai jopa pieniä tappioita määräajaksi.

  1. YEL-maksujen pienennys eli YEL-jousto.

YEL-maksuja voi pienentää 20% menettämättä sosiaaliturvatasoja, ainoastaan eläkekertymäsi pienenee. Voit tehdä joustohakemuksen oman eläkeyhtiösi sivuilta. Ehdot jouston saamiseen ovat, että YEL-vakuutuksesi on voimassa koko kalenterivuoden, et saa enää aloittavan yrittäjän alennusta ja sinulla ei ole rästissä eläkemaksuja. Voit myös pienentää YEL-tuloa enemmänkin, vaikka alarajaan saakka. Tällöin tulee kuitenkin muistaa, että sosiaaliturvan tasot tulevat pienennetyn YEL-tulon perusteella.

  1. Yrittäjän henkilökohtainen tilanne

Jokaisen omaan talouteen pätevät samat asiat kuin edellä mainitut yrityksen talouteen liittyvät tehostamistekijät. Kannattaa olla nopeasti yhteydessä pankkiin tai muihin rahoittajiin esimerkiksi lainojen lyhennysvapaan osalta. Lisäksi turhien kulujen karsiminen on epävarmassa tilanteessa tärkeää. Kaiken kaikkiaan tärkeää on pitää pää kylmänä ja tarttua asioihin reippaasti.

Näillä toimilla pienennät yrityksesi juoksevia kuluja useita kymmeniä prosentteja, joka voi olla juuri se ratkaiseva tekijä yrityksen hengissä pysymisen kannalta. Näiden lisäksi seuraava askel on lisärahoituksen hankkiminen yrityksen kassaan, joka on vähintään yhtä tärkeää. Alla muutama neuvo millaista rahoitusta voit hakea. Rahoituksen hakemisessa kaikkein tärkeintä on, että olet ajoissa liikkeellä ja sinulla on päivitetty liiketoimintasuunnitelma sekä kassavirtalaskelma.

  1. Limiittitili

Limiittitili on suhteellisen edullinen rahoitustapa yrityksen hetkelliseen rahoitukseen. Mikäli sinulla ei vielä ole limiittitiliä käytössä, suosittelemme ottamaan heti omaan pankkiisi yhteyttä ja sopimaan tästä.

  1. Suora pankkilaina

Suora pankkilaina on hiukan jäykempi kuin limiittitili, mutta edelleen hyvä ja edullinen tapa rahoittaa yritystä. Muutama vinkki asiaan liittyen eli pankit suhtautuvat kovin eri tavalla yrityksen lainoitukseen varsinkin tässä tilanteessa, kannattaa olla yhteydessä useampaan pankkiin. Esimerkiksi Finnvera voi pankin hakemuksesta tehdä päätöksen 80% lainan takauksesta. Rahoituksen edellytyksenä kaikissa tapauksissa on se, että yrityksellä on pidemmän aikavälin kannattavan liiketoiminnan edellytykset.

  1. Myyntisaatavien rahoitus eli Factoring

Useimmilla yrityksillä on kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja myyntisaatavia. Näiden saaminen kassaan heti on helppo tapa rahoittaa yrityksen lyhytaikaisia rahoitustarpeita. Neuvomme sinua mielellämme tässä asiassa enemmän.

  1. Vakuudeton yrityslaina

Viimeisenä on vakuudeton yrityslaina mistä käytetään myös nimitystä pikavippi. Tämä on sitä kalleinta rahaa, mutta taas kerran, jos liiketoimintasi on kannattavaa ja tarvitset juuri nyt hetkellistä apua vastuiden hoitamiseen, on tämänkin rahoituksen hakeminen erittäin järkevää.

Me Talouspajassa olemme valmiita auttamaan sinua rahoitusasioissa sekä liiketoiminnan sopeuttamisessa. Soita meille niin neuvomme mielellämme tarkemmin mitä sinun kannattaa tehdä.

Laki- ja veropalvelut: Lakimies Sanna Kojola puh: 050 576 9594
Taloudellinen huolenpito: Veli-Matti Ollikainen puh: 040 714 0980
Tietojärjestelmät ja ohjelmistokysymykset: Tomi Törmälä puh: 044 343 4654
Kassan hallinta ja rahoitus: Antti Ollakka puh: 044 5552496

Viimeisimmät kirjoitukset

Töihin Talouspajalle

17.8.2020

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...

Jatka lukemista

Rahoitusapua häiriötilanteisiin

20.3.2020

Business Finland on 19.3.2020 avannut haettavaksi yrityksille rahoitusapua koronan aiheuttamiin muutoksiin ja häiriöihin...

Jatka lukemista

Kuinka sopeudut muutokseen?

16.3.2020

Korona ei iske pelkästään ihmisiin, se iskee voimakkaasti myös yrityksiin, kuten viimepäivinä olemme huomanneet. Yritykset,...

Jatka lukemista

Kirjanpitäjäksi Talouspajalle Oulu tai Raahe

17.9.2019

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...

Jatka lukemista

Palkanlaskijaksi Talouspajalle

17.7.2019

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista palkanlaskennan ammattilaista. Pääset mukaan...

Jatka lukemista

Varaa maksuton neuvonta

Jos päätät asioida meidän kanssamme, tiedät mitä saat. Otetaan yhdessä sika säkistä pöydälle maksuttomassa neuvontatapaamisessa.

Yhteystiedot

044 555 2496

Rautatienkatu 34C LH 6, 90100 Oulu, Ollinkalliontie 3, 92100 Raahe

Talouspaja Oy2883355-7Oulu

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

[contact-form-7 id="42" title="Yhteydenottolomake 1"]
Sulje

Laita meille viestiä, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

[contact-form-7 id="43" title="Viestilomake"]

Ja niin meistä tuli Rotio!

2Point ja Talouspaja yhdistivät liiketoimintansa. Toiminta jatkuu uudella nimellä, joka on Rotio Oy. 

Nykyisenä asiakkaana kaikki palvelusi jatkuvat ennallaan. Isompana toimijana Rotiolla on kuitenkin mahdollisuuksia yhä kattavampaan palveluun, yhä useammalle suomalaiselle yritykselle.

Lupauksemme on: Yrittäjää ei jätetä.

Lue lisää: rotio.fi