Edunvalvontavaltuutus, turva sinulle ja yrityksellesi
14.8.2018 | Talouspaja
Huolehtiiko joku yrityksesi ja sinun omat asiat, kun itse et siihen enää kykene?
Tässä muutamana päivänä olen asiakkaan kanssa miettinyt sitä, että kuka hoitaa yrityksen asioita, jos yrittäjä itse sairastuu vakavasti eikä kykene huolehtimaan omista eikä yrityksenkään asioista. Yrityksen asioiden hoito vaatii osaamista ja kokemusta yritystoiminnasta, joten kenelle tahansa ei tällaista vastuuta kannata antaa. Osakassopimuksen lisäksi yrittäjän on hyvä turvata yrityksen toiminnan ja omien asioiden hoidon sujuva jatkuminen vaikka itselle kävisikin huonosti. Haluathan itse päättää, kuka asioitasi hoitaa, kun et siihen itse kykene?
Tähän tilanteeseen toimiva asiakirja on edunvalvontavaltuutus.
Edunvalvontavaltuutuksen pointit pähkinän kuoressa: 🧐
1. Edunvalvontavaltuutuksessa nimetään kuka hoitaa asioitasi, kun itse et kykene niitä hoitamaan.
2. Edunvalvontavaltuutetuksi valitaan luotettava henkilö, jolle voit uskoa asiasi. Kannattaa miettiä myös varavaltuutettu.
3. Edunvalvontavaltuutettu hoitaa valtuutuksessa määräämiäsi asioita, kuten terveyden- ja sairaanhoitoon sekä talouteen liittyviä asioita. Voit itse määritellä mitä asioita valtuutettu hoitaa.
4. Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta, kun valtuuttaja on tullut kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan ja edunvalvontavaltuutus on saatettu voimaan maistraatissa.
5. Edunvalvontavaltuutus on määrämuotoinen asiakirja ja sen laatimiseen on hyvä käyttää asiantuntijan apua.
On myös huomioitava, että valtuutuksessa on kirjattava erikseen joistakin asioista esim. kiinteistöä koskevien asioiden hoidosta, jos valtuutetun halutaan pystyvän hoitamaan esimerkiksi kiinteistön myyntiä. Tämä usein unohtuu valtuutuksesta.
Jos kyky hoitaa omia asioita elämän loppuun asti, ei valtuutus tule voimaan lainkaan. Valtuutus tehdään ns. pahanpäivän varalle.
Aurinkoista kesää kaikille,
Verojuristi Sanna Kojola
Viimeisimmät kirjoitukset
Töihin Talouspajalle
17.8.2020Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...
Jatka lukemistaRahoitusapua häiriötilanteisiin
20.3.2020Business Finland on 19.3.2020 avannut haettavaksi yrityksille rahoitusapua koronan aiheuttamiin muutoksiin ja häiriöihin...
Jatka lukemistaKuinka sopeudut muutokseen?
16.3.2020Korona ei iske pelkästään ihmisiin, se iskee voimakkaasti myös yrityksiin, kuten viimepäivinä olemme huomanneet. Yritykset,...
Jatka lukemistaKirjanpitäjäksi Talouspajalle Oulu tai Raahe
17.9.2019Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...
Jatka lukemistaPalkanlaskijaksi Talouspajalle
17.7.2019Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista palkanlaskennan ammattilaista. Pääset mukaan...
Jatka lukemistaVaraa maksuton neuvonta
Jos päätät asioida meidän kanssamme, tiedät mitä saat. Otetaan yhdessä sika säkistä pöydälle maksuttomassa neuvontatapaamisessa.
Laita meille viestiä, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.
[contact-form-7 id="43" title="Viestilomake"]Ja niin meistä tuli Rotio!
2Point ja Talouspaja yhdistivät liiketoimintansa. Toiminta jatkuu uudella nimellä, joka on Rotio Oy.
Nykyisenä asiakkaana kaikki palvelusi jatkuvat ennallaan. Isompana toimijana Rotiolla on kuitenkin mahdollisuuksia yhä kattavampaan palveluun, yhä useammalle suomalaiselle yritykselle.
Lupauksemme on: Yrittäjää ei jätetä.
Lue lisää: rotio.fi