Edunvalvontavaltuutus, turva sinulle ja yrityksellesi

14.8.2018 | Talouspaja


Huolehtiiko joku yrityksesi ja sinun omat asiat, kun itse et siihen enää kykene?
Tässä muutamana päivänä olen asiakkaan kanssa miettinyt sitä, että kuka hoitaa yrityksen asioita, jos yrittäjä itse sairastuu vakavasti eikä kykene huolehtimaan omista eikä yrityksenkään asioista. Yrityksen asioiden hoito vaatii osaamista ja kokemusta yritystoiminnasta, joten kenelle tahansa ei tällaista vastuuta kannata antaa. Osakassopimuksen lisäksi yrittäjän on hyvä turvata yrityksen toiminnan ja omien asioiden hoidon sujuva jatkuminen vaikka itselle kävisikin huonosti. Haluathan itse päättää, kuka asioitasi hoitaa, kun et siihen itse kykene?
Tähän tilanteeseen toimiva asiakirja on edunvalvontavaltuutus.

Edunvalvontavaltuutuksen pointit pähkinän kuoressa: 🧐
1. Edunvalvontavaltuutuksessa nimetään kuka hoitaa asioitasi, kun itse et kykene niitä hoitamaan.
2. Edunvalvontavaltuutetuksi valitaan luotettava henkilö, jolle voit uskoa asiasi. Kannattaa miettiä myös varavaltuutettu.
3. Edunvalvontavaltuutettu hoitaa valtuutuksessa määräämiäsi asioita, kuten terveyden- ja sairaanhoitoon sekä talouteen liittyviä asioita. Voit itse määritellä mitä asioita valtuutettu hoitaa.
4. Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta, kun valtuuttaja on tullut kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan ja edunvalvontavaltuutus on saatettu voimaan maistraatissa.
5. Edunvalvontavaltuutus on määrämuotoinen asiakirja ja sen laatimiseen on hyvä käyttää asiantuntijan apua.

On myös huomioitava, että valtuutuksessa on kirjattava erikseen joistakin asioista esim. kiinteistöä koskevien asioiden hoidosta, jos valtuutetun halutaan pystyvän hoitamaan esimerkiksi kiinteistön myyntiä. Tämä usein unohtuu valtuutuksesta.

Jos kyky hoitaa omia asioita elämän loppuun asti, ei valtuutus tule voimaan lainkaan. Valtuutus tehdään ns. pahanpäivän varalle.

Aurinkoista kesää kaikille,

Verojuristi Sanna Kojola

Viimeisimmät kirjoitukset

Töihin Talouspajalle

17.8.2020

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...

Jatka lukemista

Rahoitusapua häiriötilanteisiin

20.3.2020

Business Finland on 19.3.2020 avannut haettavaksi yrityksille rahoitusapua koronan aiheuttamiin muutoksiin ja häiriöihin...

Jatka lukemista

Kuinka sopeudut muutokseen?

16.3.2020

Korona ei iske pelkästään ihmisiin, se iskee voimakkaasti myös yrityksiin, kuten viimepäivinä olemme huomanneet. Yritykset,...

Jatka lukemista

Kirjanpitäjäksi Talouspajalle Oulu tai Raahe

17.9.2019

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista taloushallinnon ammattilaista Oulun...

Jatka lukemista

Palkanlaskijaksi Talouspajalle

17.7.2019

Haemme Talouspajan kasvavaan joukkoon aktiivista, oma-aloitteista ja positiivista palkanlaskennan ammattilaista. Pääset mukaan...

Jatka lukemista

Varaa maksuton neuvonta

Jos päätät asioida meidän kanssamme, tiedät mitä saat. Otetaan yhdessä sika säkistä pöydälle maksuttomassa neuvontatapaamisessa.

Yhteystiedot

044 555 2496

Rautatienkatu 34C LH 6, 90100 Oulu, Ollinkalliontie 3, 92100 Raahe

Talouspaja Oy2883355-7Oulu

Jätä yhteydenottopyyntö

Jätä yhteydenottopyyntö, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

[contact-form-7 id="42" title="Yhteydenottolomake 1"]
Sulje

Laita meille viestiä, niin palaamme asiaan mahdollisimman pian.

[contact-form-7 id="43" title="Viestilomake"]

Ja niin meistä tuli Rotio!

2Point ja Talouspaja yhdistivät liiketoimintansa. Toiminta jatkuu uudella nimellä, joka on Rotio Oy. 

Nykyisenä asiakkaana kaikki palvelusi jatkuvat ennallaan. Isompana toimijana Rotiolla on kuitenkin mahdollisuuksia yhä kattavampaan palveluun, yhä useammalle suomalaiselle yritykselle.

Lupauksemme on: Yrittäjää ei jätetä.

Lue lisää: rotio.fi